اضطراب جدایی از والدین در مدرسه
در دوران مدرسه مجموعه ای از ترسها برای کودک ایجاد میشود. اولین ترس ،ترس از محیط مدرسه است. ترس از مدرسه به عناوین مختلف بروز میکند که یکی از آنها ترس از معلم است. البته این ترس در دوران مهد هم بوجود میآید. گاهی اوقات کودکان قادر به برقراری رابطه عاظفی با معلم خود نیستند و احساس میکنند از جانب معلم با آسیب مواجه خواهند شد و یا معلم آنها را دوست ندارد.
همین عامل باعث ایجاد حس اضطراب در آنها نسبت به محیط مدرسه میشود. این مسأله برمیگردد به اضطراب جدایی دوران کودکی پیش از مدرسه که اغلب درسنین ۶ ماهگی به بعد آغاز میشود. اگر در این دوران والدین رفتار مناسبی با کودک داشته باشند این اضطراب به خوبی پشت سر گذاشته میشود ودر دوران مدرسه کمتر دچار اضطراب جدایی از والدین برای رفتن به مدرسه میشود.
اگر غیر این مساله اتفاق افتاده باشد و کودک در این دوران تحت تأثیر رفتار نادرستی از جانب والدین باشد و این اضطراب را از همان دوران به همراه داشته باشد، زمانیکه به مهد و مدرسه میرود،این اضطراب باز به سراغ او میآید.ا اضطراب برای همه کودکان یکسان نیست و برخی از آنها زود با این مسأله کنار میآیند و برخی دیگر خیر.این مساله کاملا به دوران کودکی فرد باز میگردد.
راهکار مناسب در برخورد با کودکی که دچار اضطراب جدایی است و به مهد نمیرود این است که والدین با مراجعه به روان شناس رفتارهایی را فرا بگیرند که بتوانند بدون ایجاد ترس در کودک او را به مدرسه بفرستند. به زور فرستادن کودک به مدرسه اضطراب او را بیشتر میکند. اینکه گمان شود که کودک پس از گریه بالاخره آرام خواهد شد،تفکر صحیحی نیست بلکه ما تنها به ظاهر شاهد آرام شدن کودک هستیم درحالیکه او اضطراب خود را تجربه کرده است.متصدیان مهد و مدرسه اغلب توصیه میکنند که کودک را در این حالت رها کنید تا آرام شود درحالیکه این اقدام روش درستی نیست.
اضطراب مدرسه
یکی از مشکلاتی که اغلب والدین کودکان دبستانی با آن مواجهند بی میلی فرزندشـان بـرای رفـتن بـه مدرسـه اسـت. برخـی
کودکان مدرسه را مکانی پر اضطراب و ترسناک می یابند. سازگاری با محیط مدرسه برای این بچـه هـا دشـوار اسـت .
بـرای برخـی جداشدن از والدشان به دلیل شدت دلبستگی دشوار است. کودکانی که ناتوانیهای جسمی یا ذهنی دارند و یـا اینکـه بـا مـشکلات یادگیری روبرو هستند. ممکن است درس خواندن را مساله ای دشوار و پرتنش بیابند. و از رفتن به مدرسه اجتناب کنند.
اضطراب امتحان
عموماٌ اضطراب و ترس در سالهای اولیه زندگی رایج است اما اضطراب از مدرسه و خـصوصا امتحـان، بـین سـنین ۱۰ تـا ۱۱ سالگی شروع می شود و در ۲۵% از دانش آموزان اضطراب امتحان آسیب زا بوده و بـا افـزایش سـن میـزان آن افـزایش مـی یابـد و عملکرد تحصیلی دانش آموز را تحت تاثیر قرار میدهد.
توصیه های مربوط والدین در موارد اضطراب مدرسه :
تجارب افکار بازخوردهای منفی خود را به کودکان و نوجوانان انتقال ندهید.
در سنین ابتدایی از ترساندن بچه ها، ایجاد رعب و ترس از معلم، تشبیهات (اگر بچه خـوبی نباشـی مـیگم معلم تو را تو کلاس حبس کند) خودداری کنید. خاطرات، یادواره ها و تجارب مثبت، شاد و جالب خـود بـامعلم های دوره ابتدایی را با بچه ها در میان بگذارید، از معلم ها با القاب خوب (با لبخند) یاد کنید.
پیش از آغاز مدرسه آنها را با مسئولین، معلم ها و محیط مدرسه آشنا کنید.
به هیچ وجه به خاطر ضعف در فهم یا انجام تکالیف، آنها را تحقیر یا تنبیه بدنی نکنید.
بچه های دیگر را با آنها مقایسه نکنید.
سعی نمائید تا قبل از شروع مدرسه بتدریج وابستگی کودک را به خودشان به حداقل برسانید.
با کودک خود درباره ی آنچه که در روزهای مدرسه انجام مـی داده صـحبت کنیـد و روی نکـات مثبـت و جالب تاکید بیشتری داشته باشید.
چنانچه از مدرسه ترس دارد علت ترس او را جویا شوید و برای رفع آن اقدام کنید.
کودک را بخاطر ترس هایش سرزنش نکنید.
زود قضاوت نکنید.
• چند توصیه به معلمان مدرسه جهت کاهش اضطراب دانش آموزان:
١- برخورد محبت آمیز و رفتار صمیمانه معلمان با کودکان مضطرب به ویژه در نخستین روزهای شروع سال تحصیلی
٢- پیش بینی و اختصاص فضای مناسب وآرام در مدرسه به منظور حضور والدین در کنار فرزندان مضطربشان، به کاهش اضطراب آنها کمک خواهد کرد.
٣- شناسایی شرایط و مو قعیتهای اضطراب زامانند: رفتارهای بعضی از همکلاسی ها، نشستن در ردیف جلوی کلاس…و تلاش برای رفع آنها به طورقابل ملاحظهای در کاهش اضطراب کودک و نوجوان موثر خواهد بود.
۴- در مواردی که علایم اضطراب جدایی خیلی قدیمی هستند، حساسیت زدایی منظم به صورت واقعی و زنده، برای جدا کردن آرام آرغم کودک از والدین به کار برده میشود.
ریشه یابی اضطراب دوران مدرسه.کاهش اضطراب.اضطراب جدایی.والدین.بهبود روابط والد و کودک.
فرزندپروری.ترس از مدرسه.رفتار صمیمانه.مشاوره و روانشناسی غرب تهران.مشاوره کودک